søndag 22. november 2009

e-lector

Tordsag var jeg på kurs i et dataprogram som heter e-lector. Kommunen jeg bor i har kjøpt inn programmet. Det vil si at lærere og elever kan bruke det både på skolen og hjemme. Før kurset lurte jeg på hva som var vitsen med e-lector, når man har lingdys. Lingdys gir skrivestøtte, det vil si at ordet blir lest opp når du har skrevet det. Det gjør e-lector også, men det brukes hovedsaklig til å lese med. Du legger inn tekst som så blir lest opp mens hvert ord kommer opp i større bokstaver under teksten. Her kan man legge inn mange innstillinger. Men du kan gjøre mye mer med e-lector. Her er det lagt inn øvelser for ulike problemer. (dobbel konsonant, b-d, g-k...osv) Der er noen spill som kan brukes både i forhold til lesing og skriving. Og det beste syntes jeg, som engelsklærer, er at det også finnes en engelsk stemme og "glosespill". Jeg gleder meg til å begynne å bruke det.

Du kan prøve e-lector gratis i 30 dager.

4 kommentarer:

  1. glemte å få med de geniale tilbakemeldingene du får på spillene. It`s Homer Simpson :-) Supermotiverende for meg -)

    SvarSlett
  2. Nyttig presentasjon av god, pedagogisk programvare. Du kan kanskje fortelle om erfaringer med bruk på samling 5 eller 6?

    SvarSlett
  3. Jeg tror det er lurt å ha flere ulike typer program. Barn er forskjellige og blir motivert av forskjellige ting. Jeg tror at særlig barn som sliter i fagene fort blir lei og trenger variasjon også i programvaretilbudet.

    SvarSlett
  4. Helt enig med deg i det Torunn. Nå skal jeg i praksis før jeg går ut i permisjo, så jeg får nok ikke prøvd ut e-lector så mye som jeg ønsker.

    SvarSlett